Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi får kring hovslagaryrket, hur man blir hovslagare, vad hovslagare gör och hur du bör tänka kring din hästs hovvård.

Vad gör en hovslagare?

En hovslagare skor och verkar hästens hovar. Hästens hov växer hela tiden, precis som våra tånaglar. Därför är hovslagarens första uppgift att verka hoven. Att verka hoven innebär att hovslagaren filar eller klipper ner den del av hoven som kallas horn, likt hur vi klipper och filar fötter och naglar. Verkas inte hästens hov ordentligt är risken för att hästen felbelastar och får skador väldigt stor. Efter att hoven verkats kan hovslagaren sko hästen. Alla hästar bär inte skor, skon används för att skydda hoven, och detta behov kan variera beroende hur hästen lever. Behovet att verka hoven finns även om hästen inte bär skor. Den vanligaste skotypen som används vid skoning är järnskor som fästs med hästskosöm. Hästskosöm är en killiknande spik som fästs i hovens yttersta delar. Idag finns även flertalet olika specialanpassade skotyper för hästar med olika behov. På travhästar används ofta en lättare sko och för en häst med olika typer av skador på hovarna finns skor med extra skydd. Under vinterhalvåret när det är halt fästs ofta broddar i hästskon.

Hur blir man hovslagare?

Idag får vem som helst kalla sig hovslagare. För att vara säker på att din häst blir omhändertagen av en kompetent person är det viktigt att du alltid ber om att få se din hovslagares gesällbrev eller yrkeslicens. För att få licens och bli godkänd hovslagare i Sverige behöver du gå en godkänd utbildning och samla praktisk erfarenhet. Det finns flera olika hovslagarutbildningar i Sverige som är godkända. Efter genomförd utbildning ansöker man om godkännande hos jordbruksverket och har även möjlighet att avlägga gesällprov. På SHFs hemsida finns en lista över godkända hovslagare, där går det även att se övriga kompetenser, exempelvis vilka som har gesällbrev och liknande.

Hur får man jobb som hovslagare?

Hovslageri är ett fysiskt ansträngande yrke, vilket innebär att den som vill bli hovslagare bör ha en god fysik. Hästar är stora och tunga djur och som hovslagare krävs det att du orkar lyfta hästens hovar, har bra hand med djur och framför allt, att du har ett intresse för hästar. Att arbeta som hovslagare är påfrestande och många hovslagare får förslitningsskador i rygg, knän och axlar. Hovslagaren arbetar också ofta i kalla, dragiga stall vilket inte är en arbetsmiljö som passar alla. Vi på Hovslagarföreningen ser alla till att ta väl hand om våra kroppar genom att träna och motionera regelbundet, men också genom att gå på massage och liknande.

Hur får man jobb som hovslagare?

För att få jobb som hovslagare bör du utbilda dig och se till att få ett godkännande från jordbruksverket. Många får jobb genom praktik eller liknande under utbildningen och vissa väljer att starta egen verksamhet. Det finns också hovslagare som arbetar på djursjukhus eller vid travbanor. Vissa hovslagare anställer även personal, så självklart finns det möjligheter för dig som inte är sugen på att starta eget företag att ändå söka jobb som hovslagare. En bra hjälp för hur man skriver ett CV och personligt brev när du vill söka hovslagarjobb hittar du här. CV-mall, Personligt brev-mall

Vad tjänar en hovslagare?

Då många hovslagare arbetar som egenföretagare är det svårt att säga exakt vad som är snittlön. Enligt lönsestatistik.se är medellönen för hovslagare i Sverige 28 542 kr.

Vad krävs för att bli hovslagare?

Hur mycket kostar en hovslagare?

Det är omöjligt att ange en exakt summa för vad det kostar att anlita en hovslagare. Priset är beroende av om hästen både ska skos och verkas eller bara skos, då kan det även skilja beroende på vilken typ av skor och liknande. Hovslagaren tar oftast även betalt för resan till ditt stall, även detta är en faktor som kan göra att priset varierar, bor du långt ifrån din hovslagare blir det dyrare än om du bor nära. Vissa hovslagare har prislistor där material, såsom skor och söm ingår, medan vissa sätter priser exklusive materialkostnad. Var därför alltid noggrann med att fråga din hovslagare om vad som ingår i det pris du blir erbjuden.

Hur ofta behöver man sko sin häst?

Hornet på hästens hov växer och behöver verkas var 6-8:e vecka. Görs inte detta och hornet växer för långt är det risk att hästen inte kan trampa jämt och det blir då risk för överbelastning på vävnader och leder både i hov och ben. Sådan överbelastning kan resultera i allvarliga skador, därför är det viktigt att förebygga genom regelbunden verkning. Dock kan skon ofta vara i bra skick i mer än 6–8 veckor, därför är det ofta möjligt att återanvända skorna efter verkningen.